,,I když to na první pohled může leckoho překvapit, lékárny během koronavirové pandemie hrály v tuzemském zdravotnictví zásadnější roli než kdykoli předtím. Z obyčejné výdejny léčiv se pro mnoho pacientů staly jediným místem, kde napřímo konzultovali své zdravotní problémy. Kontakt s lékaři byl v mnoha případech kvůli proticovidovým restrikcím omezen, takže lidé s některými obtížemi zašli rovnou do lékárny.
„
Lékárníci jsou v mnoha případech jedinými zdravotníky, kteří pacienta reálně vidí a konzultují s ním jeho zdravotní potíže, motivují ho k léčbě a vysvětlí mu, co, jak a proč má užívat,“ popisuje v podcastu Euro Na zdraví prezident České lékárnické komory Aleš Krebs. „
Pacientovi pomáhají zorientovat se, jestli má navštívit lékaře, nechat se u něj řádně vyšetřit a stanovit léčebný postup. Onemocnění se díky tomu dá zachytit včas a je mnohem lépe řešitelné a s menšími následky.“
Navzdory tomu, že lidé v posledních letech stále více nakupují online, si Krebs nemyslí, že pro lékárenství by to v současnosti byla ideální cesta, jak služby rozvíjet – tedy aby pacienti nemuseli chodit do lékárny a řešili případný problém s lékárníkem jen po internetu.
„
Jako praktikující lékárník jsem v lékárně s pacienty, takže pro mě je osobní kontakt strašně důležitý,“ míní Krebs, který je vedoucím lékárníkem ve Slatinicích na Olomoucku. „
Rozhovor nebo konzultaci zpravidla zahajuje zdravotník, ne pacient. Je to dané logikou věci, protože já vím, na co se mám zeptat, kam to směřovat,“ vysvětluje.
U pacientů, které zná dlouhodobě, je pak schopen i z neverbálních náznaků či chování vytušit případný problém a daného člověka nasměrovat k lékaři.“
Celý podcast si můžete poslechnout
zde.
Zdroj: RED,
Prodej léků na předpis přes e-shopy by byl hazard. Praha: EURO, str. 60; 61, 12. 7. 2021.